BSbildeler add

Hovedstrømbryter

Hovedstrømbryter

Innlegg Bakkiz Fre Mar 13, 2009 9:27 pm

hei. ser folk bruker en spesiell bryter med flere tilkoblingsmuligheter, leste noe om at en vanlig av og på bryter kunne ødelegge elektronikk.. Har noen råd angående dette? Bruker vanlig av og på bryter i bilcross biler. Er det pga det er mere elektronikk i driftebiler at det er spesiell bryter? Har en vanlig av og på bryter liggende så tenkte å bruke den.
#189 Ole Lokreim - Nissan 180sx 1JZ VVT-i
Stone Bed Valley Drifters
Bakkiz

Re: Hovedstrømbryter

Innlegg mfekjaer Fre Mar 13, 2009 10:08 pm

Tenker du på sånn her
Bilde
og sånn:
Bilde
? (tyv-lånte bilder fra BS-bildeler)

den første der har flere tilkoblinger og mulighet til å bryte flere ledninger, den er også FIA-godkjennt

den andre bryter vel bare en ledning som går fra bateri (såvidt jeg kan se)

jeg tror du må ha den FIA godkjennte.
hvis du kobler til den siste der til + på batteri, og skrur av brytern, vil motoren fortsatt gå pga strømm fra dynamo
men på den FIA godkjennte så kobler du ??ledning fra tenninga som går til coil?? (rett meg om det er galt) inn på en av de andre tilkoblingene og da skal motoren stanse :)
jeg har ikke koblet min, men se i prosjektråden til Fredrik Ø han tror jeg skal ha forklart det godt der...

SemiPRO 2009 Teknisk Regelverk skrev:10.2 Hovedstrømbryter
Hovedstrømbryter i henhold til NSR § 307A er påbudt.
Brukerens avatar
mfekjaer

Innlegg Bakkiz Lør Mar 14, 2009 4:59 pm

aha. I bilcross bilen min brukte jeg bare en vanlig bryter på jord. å den funka. men skal få sjekka opp dette litt mer:)
Bakkiz

Innlegg T.Bandit Tir Mar 24, 2009 11:15 pm

angående dette. er det noen som har en anelse på hvilken "farge" ledningen som går ifra tenningen til coilene på nettet til en s14??
Bergen drift team

Thomas Dale
hjulmakeren!
T.Bandit

Innlegg Ringnes Tir Mar 24, 2009 11:22 pm

T.Bandit skrev:angående dette. er det noen som har en anelse på hvilken "farge" ledningen som går ifra tenningen til coilene på nettet til en s14??

Ta ledningen fra tenningsrelèt, fikk et tips av noen at det funker. så er det lett
Bilde

#53 Ringnes (PRO)
Toyota Supra
Brukerens avatar
Ringnes

Innlegg cato #9 Tir Mar 24, 2009 11:27 pm

holder med vanlig bryter.. kobler man den riktig stopper motoren og bilen er strømløs. må ta +en fra batteriet og fra dynamoen inn på ene siden. og så fra hin siden på bryteren til sikringsboksen... da blir alt strømløst. og hjerne, coiler og bensinpumpe også. og motor stopper uansett.

har noen testet den med koblingen til coilene? de fleste bilene har jo 1 coil på hver syl.og cobler en ikke på den ledningen som går med strøm til alle coilene, risikerer man at motoren bare går på 1 syl, mindre om en vrir om bryteren og da stopper den ikke...
nissan s14,5 Drifter #9
profil powerdrift
http://www.powerdrift.no/index.php?opti ... Itemid=185
www.bergendriftteam.com
Brukerens avatar
cato #9

Innlegg Ringnes Tir Mar 24, 2009 11:31 pm

cato #9 skrev:holder med vanlig bryter.. kobler man den riktig stopper motoren og bilen er strømløs. må ta +en fra batteriet og fra dynamoen inn på ene siden. og så fra hin siden på bryteren til sikringsboksen... da blir alt strømløst. og hjerne, coiler og bensinpumpe også. og motor stopper uansett.

har noen testet den med koblingen til coilene? de fleste bilene har jo 1 coil på hver syl.og cobler en ikke på den ledningen som går med strøm til alle coilene, risikerer man at motoren bare går på 1 syl, mindre om en vrir om bryteren og da stopper den ikke...

er det bare og legge opp en ny + ledning til dynamo? Bilen min går like forbanna om jeg vrir om bryteren, det jeg har koblet inn på bryteren er, pluss ledningen, motstand og bensinpumpe. da går den litt til den går tom for bensin i røra
Bilde

#53 Ringnes (PRO)
Toyota Supra
Brukerens avatar
Ringnes

Innlegg T.Bandit Tir Mar 24, 2009 11:50 pm

har eg forstått dette rett?
Bilde
Bergen drift team

Thomas Dale
hjulmakeren!
T.Bandit

Innlegg Ringnes Ons Mar 25, 2009 6:19 am

Dette blir vel feil?? Dynamoen går inn på feil side av bryteren. tror jeg da
Bilde

#53 Ringnes (PRO)
Toyota Supra
Brukerens avatar
Ringnes

Innlegg NISMO Ons Mar 25, 2009 6:35 am

Det er riktig det der Thomas.
Plussen på batteriet og dynamoen må på samme side og kun forbruk på andre siden... Om dynamoen kobles på forbruksiden så vil motoren fortsette å gå selv om du tar av bryteren, da vil dynamoen prøve å levere all strømmen til forbrukssiden. Jeg tok feil av starterledning og dynamoledning når jeg koblet opp på min, da ødla jeg dynamoen.
Kim Søndergaard
Powerdrift Pro #7
Widebody Toyota 180SX
Brukerens avatar
NISMO

Innlegg Professorn Ons Mar 25, 2009 8:19 am

Batteribryteren skal stå rett mot batteriet og bryte enten pluss eller minuskabelen. Dette for å bryte ALT.
En godkjent bryter for racing har imidlertid en hjelpekontakt. Den er det enklest for biler med injetion eller datasprut å bruke den til å bryte kablen mellom tenningsbryteren og ECUen. Dette for at bilen skal stoppe. (Vil ellers gå på spenningen fra dynamoen. Husk at en vanlig battribryter ikke er beregnet på å stoppe en motor, men kun for å holde battriet frakoplet når deet ikke er i bruk. Derfor kan disse ikke brukes. Det må være en switch med ekstra hjelpekontakt
Brukerens avatar
Professorn

Innlegg EGRacing Ons Mar 25, 2009 6:17 pm

Ja det funker vel like greit å bare koble minus kabelen innom hovedstrømbryteren min?
Jeg har jo ikke en + ledning men masse små ledninger, blir jo et helvete å få kobla det sammen uten at det blir dårlig kontakt på minst en av de.
På min sitter det jo et par sikringer rett oppå + polen også deles ledningen umiddelbart til flere små.
- 85 Toyota Levin AE86 driftspec
- 03 VW Transporter 2.5 TDi

http://www.egracing.net
http://www.twitter.com/EGRacing
Brukerens avatar
EGRacing

Innlegg Bakkiz Tir Mar 31, 2009 5:38 pm

Noen som kan bekrefte hva som er lov? Mulig jeg er litt treg nå men syntes det er mye delte meninger her ; )
Bakkiz

Innlegg T.Bandit Tir Mar 31, 2009 5:53 pm

gjør sånn som eg har tegnet der.. det funker. å så lenge det funker og det er ingen strøm ijen,så må jo det være lov.
Bergen drift team

Thomas Dale
hjulmakeren!
T.Bandit

Innlegg Bakkiz Tir Mar 31, 2009 6:17 pm

T.Bandit skrev:gjør sånn som eg har tegnet der.. det funker. å så lenge det funker og det er ingen strøm ijen,så må jo det være lov.

Tusen takk:) da gjør jeg det sånn:)
Bakkiz

Neste

Gå til Bil teknisk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 0 gjester